Боулінг на орбіті: орбітальний готель РКК «Енергія»

1. Комерційна станція
  2. Технічні характеристики
  3. Туристи і шанувальники
  4. Друзі-конкуренти
  5. проблеми доставки

Космічний туризм розвивається досить динамічно. Десять років тому американський мільйонер Денніс Тіто став світовою знаменитістю, зробивши перший в історії туристичний рейд на МКС в якості цікавого обивателя, а не професійного космонавта. Сьогодні комерційним польотом в космос нікого не здивуєш. Все зростаюча кількість бажаючих відвідати орбіту Землі спричинило за собою новий тренд - розробку станції розважально-туристичного призначення.

Відразу варто обумовити кілька моментів. Звичайно, створювана на РКК «Енергія» комерційна станція буде служити і науковим цілям, але - по приватним програмам. Якщо хто-небудь захоче завезти на станцію кристали протеїну і там їх вирощувати в умовах невагомості - будь ласка, скільки завгодно. Але в той же час на станції можна буде і день народження відзначити, і весілля справити, і навіть корпоратив провести.

Друга застереження: Денніс Тіто був першим космотуристом, але не першим космонавтом, відправленим на орбіту на комерційній основі. Ще в 1990 році японський журналіст Тоехіро Акияма відвідав орбітальну станцію «Мир» в якості космонавта-дослідника. За його підготовку і політ заплатила токійська телерадіокомпанія Tokyo Broadcasting System (TBS) - в рекламних цілях.

Але саме Денніс Тіто став першим туристом в класичному розумінні цього слова. Він полетів на МКС для того, щоб відпочити, провести час із задоволенням, познімати Землю з ілюмінатора і ... відкрити нову еру в історії космонавтики.

Комерційна станція

У кабінеті генерального директора компанії «Орбітальні технології» Сергія Костенко - безліч дипломів за заслуги в розвитку космічного туризму і фотографій зі знаменитостями. «Ми вже досить давно працюємо в області космічного туризму з компанією Space Adventures, - розповідає Сергій Валерійович. - Спочатку це були просто космічні тренування, а потім, в 2001 році, з'явився Денніс Тіто і поклав початок справжнім польотів. По суті, ми займалися менеджментом і комерційної стороною відправки космічних туристів на борт МКС (Міжнародній космічній станції). У процесі роботи стало зрозуміло, що МКС - це, звичайно, грандіозний проект, але для прийому туристів потрібно щось більш компактне і пристосоване саме для розваги, вільне і комфортне. І народилася ідея комерційної станції ».

Розробник РКК «Енергія» ім. С.П. Королева

Екіпаж сім чоловік (один капітан-професіонал і шість туристів)

Мінімальний термін служби: конструкція ККС гарантує термін повної експлуатаційної служби як мінімум протягом 15 років

Варіанти експедицій відвідування:

• Короткострокові, що включають перебування на Станції від 3 до 14 днів

• Перебування середньої тривалості від 1 до 2 місяців

• Довгострокові візити з перебуванням на Станції від 4 до 6 місяців

• Поєднання перебування на Комерційної Космічної Станції та на МКС

• Внекорабельной діяльність

• Спеціалізовані і розроблені з урахуванням потреб клієнта пілотовані космічні польоти

Розташування: в межах 100 км від МКС на способі орбіти в 51,6 °

Транспортні системи: всі типи транспортних і вантажних кораблів (існуючих і перспективних): Союз-ТМА, Прогрес, ATV, ARV, Shenzou, Dragon

Остаточного назви біля станції поки немає - її називають ККС (Комерційна космічна станція) або CSS (Commercial Space Station). Проект був розроблений у співпраці з РКК «Енергія» і Роскосмосом. Останній, зокрема, допомагає «Орбітальним технологій» з ліцензуванням та сертифікацією - все-таки космічна галузь завжди була виключно державною прерогативою, і залучення приватного капіталу для російського космосу новиною.

Сьогодні головний об'єкт космічного туризму- МКС, населена з 2000 року. Але у неї є ряд недоліків. Зокрема, для дозвільного проведення часу вона жодним чином не призначена. Представники 16 країн постійно працюють на станції, змінюючи один одного, проводять різноманітні дослідження і здійснюють складні наукові програми. Звичайно, з туристом ніхто не «возиться», він змушений працювати нарівні з іншими за власною циклограмме; турист не може підійти в будь-який час до ілюмінатора, тому що останній зайнятий астрономічним обладнанням, не має права відволікати професіоналів від їх роботи, запланованої по циклограмме. Ось тут-то і виникає серйозна потреба в комерційній космічної станції.

Базовий вузловий модуль станції (кулястий) обладнаний шістьма стикувальними портами Базовий вузловий модуль станції (кулястий) обладнаний шістьма стикувальними портами. Станцію планується будувати з використанням стандартних модулів, що мають міжнародну сертифікацію, а також відповідних інтерфейсів для стикування, зв'язку, систем життєзабезпечення екіпажу і т. Д.

Технічні характеристики

Говорити про технічну сторону справи ще рано: все тримається в секреті, отримати доступ на РКК «Енергія» вкрай важко, не кажучи вже про кресленнях станції. Але деякі дані вже оприлюднені.

Зокрема, один з помітних плюсів російської станції полягає в тому, що вона базується на давно розроблених модулях і технологіях (на відміну від американської, яка будується з нуля, - про неї йтиметься нижче). Тобто ККС має величезну кількість стандартних вузлів, які не дуже складно виготовити. Вони не вимагають додаткових випробувань, оскільки пройшли багаторазову перевірку справою.

Туристи і шанувальники

На сьогоднішній день всього сім чоловік злітало в космос в якості туристів - в середньому одна людина на рік. Всі космічні туристи - люди відомі і забезпечені, оскільки політ на МКС коштує серйозних грошей (близько 35 млн доларів); в їх числі керівник знаменитого Cirque du Soleil Гі Лаліберте і розробник Ubuntu Linux Марк Шаттлворт. А ось глава компанії Intentional Software Corporation Чарльз Сімоні злітав в космос два рази - в 2007 і 2009 роках. Комерційна космічна станція дозволить за один політ розмістити на орбіті відразу шість чоловік - майже стільки ж, скільки вчинила подорож в космос за всю дев'ятирічну історію космічного туризму.

На сьогоднішній день планується створити семимісний Одномодульні космічну станцію стремено робочими шлюзами для стикування. Відкрита архітектура має на увазі практично необмежене розширення туристичної станції: з часом до неї можна буде під'єднати другий, третій модулі, а до них - четвертий, п'ятий і т. Д. Станція - відвідувана, безлюдна; так задумано в першу чергу з метою економії енергоресурсів. Всі системи забезпечення життєдіяльності привізні - енергетика, кисень, їжа, вода. Коли на станції нікого немає, вона законсервована.

Семеро людей, одночасно присутні на станції, - це капітан-професіонал і шість туристів. Після стикування корабель тимчасово стає частиною станції. Він же служить обов'язковим засобом порятунку.

Базовий вузловий модуль - кулястий, обладнаний шістьма стикувальними портами. З трьох будуть зроблені величезні ілюмінатори - все-таки туристи є туристи, їм би тільки познімати. Треба відзначити, що спостереження за Землею і зірками займає переважну частку часу не тільки у туристів, але взагалі у всіх, хто знаходиться в космосі.

Компанією «Орбітальні технології» позначені наступні потенційні напрямки використання ККС: проведення наукових досліджень і експериментів в умовах мікрогравітації;  здійснення пілотованих комерційних космічних польотів, державних космічних програм, розвиток космічного туризму;  використання нової станції в якості дублера МКС і «космічної гавані» для екіпажу МКС в разі виникнення на ній аварійної ситуації;  виробництво і розробка нових продуктів і технологій;  сприяння в обслуговуванні та ремонті супутників;  надання проміжного пункту для пілотованих космічних польотів за межі навколоземної орбіти;  надання унікальної платформи для проведення дистанційних досліджень Компанією «Орбітальні технології» позначені наступні потенційні напрямки використання ККС: проведення наукових досліджень і експериментів в умовах мікрогравітації; здійснення пілотованих комерційних космічних польотів, державних космічних програм, розвиток космічного туризму; використання нової станції в якості дублера МКС і «космічної гавані» для екіпажу МКС в разі виникнення на ній аварійної ситуації; виробництво і розробка нових продуктів і технологій; сприяння в обслуговуванні та ремонті супутників; надання проміжного пункту для пілотованих космічних польотів за межі навколоземної орбіти; надання унікальної платформи для проведення дистанційних досліджень.

Функції станція може виконувати найрізноманітніші. Називати її космічним готелем було б некоректно. Набагато важливішою є завдання мобільного науково-експериментальної бази. Одна з ідей розробників - створення на станції інтерфейсу, який дозволить виробляти різні наукові програми - фізико-хімічні, медико-біологічні експерименти і т. Д. Більш того, для деяких наукових програм МКС так само непридатна, як і для туризму в чистому вигляді. Наприклад, для якісного вирощування кристалічних решіток в умовах невагомості потрібно досягти мінімальної мікрогравітації. На МКС щільність приладів і електромагнітного випромінювання досить велика, відповідно, і мікрогравітація не відповідає необхідним для якісного експерименту параметрам. Гравіполо будь-якого предмета трохи змінює процес, що впливає на якість кристалічних решіток. На ККС не буде такого рівня мікрогравітації, тому що там не буде такої кількості обладнання - ось і все.

Якщо говорити про чисто туристичних цілях, то обмеження є, але зовсім невеликі. Якщо у клієнта достатньо коштів, він може полетіти в космос з дівчатами і партнером по блек-джек - і розважатися там на всю котушку. Правда, секс в космосі має свої особливості - за відсутності гравітації потенція мінімальна по чисто фізіологічних причин. Але і без цього туристи знайдуть чим зайнятися на навколоземній орбіті.

Як для туристів, так і для вчених буде забезпечена можливість виходу у відкритий космос з борту ККС Як для туристів, так і для вчених буде забезпечена можливість виходу у відкритий космос з борту ККС. Крім проведення наукових експериментів всередині станції, існує ідея створення фріфлаера, тобто незалежною літаючої платформи, на яку буде встановлюватися обладнання. Фріфлаер з усіма необхідними системами забезпечення буде «відпускатися» за межі станції; на ньому можна буде забезпечити будь-які умови для експериментів, наприклад, з кристалами.

Друзі-конкуренти

Ідея комерційної станції давно витала в повітрі - і не тільки у російських розробників. Прямим конкурентом «орбітальних технологій» є американська компанія Bigelow Aerospace, яка вже кілька років веде розробку так званої Комерційної космічної станції Бігелоу нового покоління (Bigelow Next-Generation Commercial Space Station).

Першим концептом Бігелоу була CSS Skywalker, розроблена до 2005 року і здатна відповідно до проекту приймати на борту до семи осіб; сьогодні вона трансформувалася в згадану станцію нового покоління. На відміну від російської станції, розробка Бігелоу передбачає використання надувних житлових модулів Sundancer і BA 330 (Nautilus). Кожен модуль має внутрішній простір в 180 м³ (або 330 м3 - для Nautilus) і дозволяє проводити різноманітні наукові та туристичні програми. Треба відзначити, що кілька модулів подібного типу вже побудовані або перебувають в процесі виготовлення, - Роберт Бігелоу планує запустити їх на орбіту до 2014 року. З жовтня почалося наземне тестування компактного модуля Sundancer.

Технології, які використовуються Bigelow Aerospace, майже не розголошуються Технології, які використовуються Bigelow Aerospace, майже не розголошуються. Зовнішня поверхня станції складається більш ніж з двадцяти шарів різних матеріалів; сумарно вони здатні протистояти ударам космічного сміття, що рухається з високою швидкістю. Частина шарів захищають від фізичної небезпеки, частина - від температурних перепадів. Теоретично надувна оболонка здатна витримувати коливання температури від + 121 ° С до -128 ° С. Також в оболонці використані номекс (Nomex) - матеріал, з якого виготовляються костюми пожежників, комбітерм, який використовується для вакуумних упаковок в харчовій промисловості, і ще ряд специфічних матеріалів. До слова, надувний модуль був вперше розроблений для власного проекту надувний станції NASA TransHab - Бігелоу просто купив права на використання державних патентів.

Свою станцію Бігелоу позиціонує як повноцінний космічний багатомодульні готель. У діючій конфігурації CSS Bigelow має на увазі використання дев'яти модулів типів Sundancer і BA 330 загальним обсягом житлового простору до 2800 м³. Якщо бути чесним, то проект Bigelow Aerospace виглядає набагато більш перспективно, ніж російська розробка. В першу чергу, результати роботи Бігелоу вже видно: ось надувний модуль, до нього можна підійти, доторкнутися, розглянути. Російська ККС - поки що в стадії проекту. Але чим чорт не жартує - при належному фінансуванні можна і наздогнати, і перегнати вічних заморських конкурентів.

проблеми доставки

Що ж стримувало бурхливий розвиток космічного туризму в 1980-х, наприклад, роках? Відповідь проста: відсутність належної кількості ракет. Знаменитий питання «що робити?» В даній розглянутій області перетворився на питання «на чому літати?». Коли були тільки «Союзи» і «Шаттли», питання про комерційну станції навіть не стояло. Але на підході кілька амбітних проектів, які дозволять комерційним станціям розвернутися на всю котушку.

Один з проектів - SpaceX відомого південноафриканського винахідника і бізнесмена Елона Маска. У червні 2010 року відбувся перший запуск ракети-носія Falcon 9, розробленої фахівцями корпорації Маска. Це двоступенева ракета стартовою масою 333 т; перший ступінь обладнана дев'ятьма рідинними двигунами Merlin 1C, друга - одним спеціалізованим Merlin Vacuum, призначеним для роботи в безповітряному просторі.

Що буде піднімати Falcon 9? Власне, корабель багаторазового використання SpaceX Dragon, призначений для доставки вантажів і екіпажу на МКС. Саме Dragon був встановлений на Falcon 9 при її першому запуску; запуск пройшов успішно, в листопаді не менш успішно відбувся другий, а на 2011 рік заплановано дев'ять стартів до МКС.

Конкурентом Маска є інша приватна компанія - Orbital Sciences Corporation, яка розробила ракету-носій Taurus II (перший запуск запланований на березень 2011 року) і корабель Cygnus spacecraft.

Не тільки американцями живий космос. На тому ж РКК «Енергія» йде розробка перспективної пілотованої транспортної системи (ППТС) і пілотованого транспортного корабля нового покоління (ПТК НП), які змінять «Союзи» і «Прогресси». Ескізне проектування вже завершено, на 2015 рік заплановано початок безпілотних випробувань нового покоління російських кораблів, а на 2018 рік - перші пілотовані польоти.

Нарешті, Boeing на Фарнборо-2010 представив широкій публіці проект пілотованого космічного корабля CST-100; закінчення будівництва планується до 2014 року.

Отже, в наявності як мінімум три американських проекту і один російський, які мають реальні шанси на здійснення - і це не кажучи про китайців, які за сімома печатками теж розробляють програму підкорення космосу. Збільшення до 2015-2018 років кількості постійно літаючих кораблів призведе до здешевлення польотів і до необхідності будівництва нових космічних станцій - не всі ж до МКС літати.

Ось тут і вступлять у свої права російська ККС і CSS Bigelow. Їх навіть складно назвати конкурентами - обидві потрібні, обидві принесуть користь, обидві будуть затребувані. І обидві є приватними проектами, побудованими на приватні інвестиції. Тому велика ймовірність того, що років через двадцять ми і справді будемо літати на орбіту для того, щоб відсвяткувати день народження або добре провести час в компанії друзів. І на Марсі будуть яблуні цвісти, як то кажуть.

За допомогу в підготовці матеріалу редакція висловлює подяку компанії «Орбітальні технології» та її генеральному директору Сергію Валерійовичу Костенко

Стаття опублікована в журналі «Популярна механіка» ( №1, Январь 2011 ).

Знаменитий питання «що робити?
» В даній розглянутій області перетворився на питання «на чому літати?
Що буде піднімати Falcon 9?